CV och arbetsansökan

När du ansöker om en ledig arbetsplats behöver du ofta en uppdaterad meritförteckning, d.v.s. CV, samt en arbetsansökan. Avsikten med dem är att övertyga arbetsgivaren om att just du är rätt person att bjuda in till intervju. På denna sida hittar du instruktioner, tips och färdiga mallar med hjälp av vilka du kan lyfta fram din kompetens på ett lockande sätt.

Hur ser ett bra CV och en bra arbetsansökan ut?

Ett bra CV (Curriculum Vitae), d.v.s. meritförteckning, berättar snabbt och tydligt för arbetsgivaren om din tidigare utbildning, arbetserfarenhet, kompetens och dina andra färdigheter. Berätta i meritförteckningen vilken kompetens och erfarenhet du tar med dig till det jobb du söker. Berätta om dina färdigheter så konkret som möjligt och tillräckligt kortfattat.

En bra arbetsansökan för sin del är tydlig, koncis och intressant. Den motsvarar den arbetsuppgift och de krav som beskrivits i arbetsplatsannonsen. Berätta uppriktigt i din ansökan varför du vill arbeta i det ifrågavarande uppdraget och på det ifrågavarande företaget. Enbart erfarenhet eller kompetens är vanligtvis inte avgörande, utan även person behövs – så låt din personlighet synas! Berätta vad som skiljer dig från andra och varför din personlighet skulle vara väl lämpad för den uppgift du söker till.

Ladda ner anvisningar för att skriva ett CV (.pdf, på finska)

Du kan också ladda ner filen på andra språk: