Uusi asiakaspalvelumalli työnhaun tukena

Keväällä 2022 voimaan tulleen uuden asiakaspalvelumallin avulla voimme tarjota sinulle yksilöllisempää ja tiiviimpää tukea työnhakuun. Tietoa tapahtuneista uudistuksista löydät tältä sivulta.

Mikä on uusi asiakaspalvelumalli?

Uudistuksen myötä tuemme työnhakuasi alusta lähtien tiiviisti. Olemme kanssasi yhteydessä säännöllisesti ja sinun tarpeidesi mukaan. Arvioimme kanssasi edellytyksiäsi ja mahdollisuuksiasi työllistyä. Velvollisuutesi hakea työtä uudistui ja työttömyysturvaan vaikuttavat karenssit lievenivät.

Uuden asiakaspalvelumallin perusperiaate on, että sinua ei jätetä työnhaussasi yksin. Me toivomme, että sinä löydät seuraavan askeleesi mahdollisimman nopeasti ja me autamme sinua siinä!

Uudistus tuli voimaan 2.5.2022.

Lue lisää palvelumallista Työmarkkinatorin sivuilta.

Usein kysyttyä

Olen ennestään Helsingin työllisyyspalveluiden asiakas.

Usein kysyttyä

Olen juuri ilmoittautunut työnhakijaksi.

Työnhakuvelvollisuus

Löydät ajankohtaista tietoa uudesta työnhakuvelvollisuudesta Oikeudet ja velvollisuudet-sivulta.

Työttömyysturvan muutokset

Työttömyysturvaan liittyviä seuraamuksia on porrastettu ja muutettu kohtuullisemmiksi. Jos laiminlyöt toistuvasti työnhakuun ja työvoimapalveluihin liittyviä velvoitteitasi, seuraamukset kiristyvät asteittain.

Työttömyysturvaoikeutesi lakkaa toistaiseksi ja sinulle asetetaan työssäolovelvoite, jos laiminlyöt velvoitteitasi neljä kertaa vuoden sisällä. Oikeus työttömyysturvaasi palautuu, jos korjaat työssäolovelvoitteeseen johtanutta menettelyäsi kolmen kuukauden kuluessa kanssasi pidetystä keskustelusta. Toistuvuudessa ei oteta huomioon työsuhteen päättymisen ja varmasta työpaikasta kieltäytymisen perusteella asetettuja korvauksettomia määräaikoja, joita koskee pitkäkestoisemmat, mutta nykyistä lyhyemmät korvauksettomat määräajat.

Mikäli olet toiminut työllistymissuunnitelmasi mukaan ja hakenut sovitun määrän työmahdollisuuksia, et menetä työttömyysturvaasi.

Lue lisää työttömyysturvasta.