Tietosuoja ja henkilötietojen käsittely
Tietosuojaseloste
EU:n yleinen tietosuoja-asetus (2016/679), artiklat 13 ja 14
Julkisten työvoimapalveluiden tietosuojaseloste (työllisyyden
kuntakokeilu)
Yhteisrekisterinpitäjät
Helsingin kaupunki / Kaupunginhallitus.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus).
Tämä seloste koskee Helsingin kaupungin suorittamaa henkilötietojen käsittelyä.
Kaupunginhallituksen rekisterinpitoon liittyviä vastuita ja tehtäviä kaupunginkansliassa koskevan päätöksen 7.3.2022 §182 mukaisesti rekisterin vastuuhenkilönä toimii työllisyysjohtaja.
Miksi käsittelemme henkilötietojasi?
Julkisten työvoimapalveluiden tarjoaminen edellyttää tietojesi käsittelyä. Myös työttömyysetuuden maksaminen edellyttää tietojesi käsittelyä, sillä työllisyyspalveluilla on työttömyysetuutta koskevia tehtäviä.
Käsittelyn tarkoitukset
Asiakastietojen käsittelystä ja käsittelyn tarkoituksesta säädetään työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetun lain (jäljempänä kuntakokeilulaki) 14 §:ssä ja 14 a §:ssä.
Kuntakokeilulaissa tarkoitettujen tehtävien järjestämisessä ja tuottamisessa sovelletaan julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (jäljempänä myös JTYPL) 13 lukua, ellei kuntakokeilulaissa säädetä toisin. JTYPL 13 luvun 1 §:n lisäksi asiakkaiden ja julkisten työvoimapalvelujen tuottajien tietoja voidaan käyttää kuntakokeilulaissa tarkoitettujen palvelujen ja tehtävien järjestämiseen ja tuottamiseen sekä laissa tarkoitettuja tehtäviä koskevaan valvontaan, kehittämiseen, seurantaan, tilastointiin, ennakointiin ja ohjaukseen.
JTYPL 13 luvun 1 §:ssä mainitaan työllisyyden kuntakokeilun kannalta oleellisina käyttötarkoituksina 1) julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain mukaisten palvelujen ja tehtävien järjestäminen ja tuottaminen; 2) kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa, työttömyysturvalaissa, kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa säädettyjen tehtävien hoitamisen; sekä 3) edellä mainittuja tehtäviä koskeva valvonta, kehittäminen, seuranta, tilastointi, ennakointi ja ohjaus.
Helsingin kaupunki ei järjestä kokeilualueen kuntana kaikkia edellä mainittujen lakien mukaisia palveluita. Työ- ja elinkeinotoimiston (TE-toimisto) ja kokeilualueen kunnan välinen työnjako muodostuu kuntakokeilulain mukaisesti. Kokeilualueen kunnan tarjoamat julkiset työvoimapalvelut ovat määritelty tarkemmin kuntakokeilulain 10 §:ssä, haastatteluihin sekä palvelutarpeen arviointiin liittyvät tehtävät 8 §:ssä, suunnitelmia koskevat tehtävät kuntakokeilulain 9 §:ssä, kotoutumisen edistämiseen ja aktivointisuunnitelmaan liittyvät tehtävät 12 §:ssä, työttömyysturvaan ja työvoimapoliittisiin liittyvät tehtävät 12 a §:ssä, toisessa valtiossa tapahtuvaan työnhakuun liittyvät tehtävät 12 b §:ssä sekä asiakkuuden päättymiseen ja uudelleen käynnistämistä koskevat tehtävät 6 §:ssä.
Työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annetun lain (1369/2014) 9 §:n 1 momentin mukaisesti kuntakokeilu voi käsitellä työtöntä henkilöä koskevia tietoja niille kyseisessä laissa säädettyjen tehtävien hoitamiseksi.
Kaupunki käsittelee lisäksi työ- ja elinkeinotoimistolta, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta, kehittämis- ja hallintokeskukselta sekä työllisyyden edistämisen kuntakokeilussa mukana olevalta kunnalta työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta annetun lain 14 §:n perusteella saamiamme henkilötietoja työvoimapalveluiden toimeenpanon valmistelemiseksi siltä osin, kun se on välttämätöntä.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste
Kuntakokeilutehtävien hoitamisen yhteydessä henkilötietoja käsitellään
- EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 a-kohdan perusteella: rekisteröity on antanut suostumuksensa henkilötietojensa käsittelyyn yhtä tai useampaa erityistä tarkoitusta varten. Suostumusta käytetään lakisääteistä tietojen käsittelyä täydentävänä niissä tilanteissa, joissa lakisääteistä perustetta ei ole. Suostumusta kysytään esimerkiksi silloin, kun tietoja luovutetaan työllistymistä tukevan palvelun tuottajalle palvelun ilman, että palvelusta on sovittu työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa. Palvelun tuottajalle luovutetaan tällöin palvelun järjestämiseksi välttämättömät tiedot. Lisäksi suostumusta kysytään julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 13 luvun 9 §:n mukaisissa tilanteissa, kun työnantajalle luovutetaan työpaikan täyttämistä varten tarpeellisia tietoja.
- EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 c-kohdan perusteella: käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi. Tällä perusteella henkilöasiakkaasta voidaan käsitellä kaikkia niitä tietoja, jotka on mainittu kappaleessa ”Mitä henkilötietojasi käsittelemme?”.
- Henkilöasiakkaan neuvonnan kanssa käymät puhelinkeskustelut tallennetaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 e-kohdan perusteella: käsittely on tarpeen yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseksi tai rekisterinpitäjälle kuuluvan julkisen vallan käyttämiseksi.
Keskeinen lainsäädäntö
- EU:n yleinen tietosuoja-asetus (679/2016)
- Tietosuojalaki (1050/2018) Laki työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta (1269/2020)
- Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta (916/2012)
- Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä (380/2023)
- Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta (383/2023)
- Työttömyysturvalaki (1290/2002)
- Laki kotoutumisen edistämisestä (1386/2010)
- Laki kuntouttavasta työtoiminnasta (189/2001)
- Laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta (1369/2014)
- Laki sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamista koskevan Euroopan unionin lainsäädännön soveltamisesta (352/2010)
Mitä henkilötietojasi käsittelemme?
Henkilöasiakkaista ja työnantajasta käsiteltävät tiedot ovat määritelty julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 13 luvun 2 §:ssä, joka
soveltuu kokeilualueen kunnan tietojen käsittelyyn työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetun lain 14 §:n 1 momentin perusteella.
Henkilöasiakkaasta voidaan käsitellä seuraavia tietoja:
1) nimi, henkilötunnus ja yhteystiedot;
2) työ- ja elinkeinotoimiston asiakkuuteen ja työ- ja elinkeinotoimiston kanssa asiointiin sekä asioinnin mahdollisesti edellyttämiin erityisjärjestelyihin liittyvät tiedot;
3) koulutusta, työhistoriaa ja ammatillista osaamista koskevat tiedot sekä muut työnvälityksessä käytettävät tiedot;
4) palvelutarvetta, suunnitelmia ja suunnitelmien toteuttamista koskevat tiedot;
5) tiedot työ- ja koulutustarjouksista ja esittelyistä työnantajalle;
6) tiedot julkisista työvoimapalveluista ja muista työllistymistä edistävistä palveluista sekä asiantuntija-arvioinneista;
7) sellaiset terveydentilaa ja työ- ja toimintakykyä koskevat tiedot ja arviot, joilla on vaikutusta henkilön työllistymiseen ja jotka ovat välttämättömiä palvelujen tarjoamiseksi hänelle;
8) työttömyysturvaan ja vuorotteluvapaaseen liittyvät selvitykset ja työvoimapoliittiset lausunnot;
9) tiedot julkiseen työvoimapalveluun kuuluvista etuuksista.
Julkisia työvoimapalveluja hakevasta tai saavasta työnantajasta tai yrityksestä voidaan käsitellä työnantajan edustajan yksilöintitietoja. Monialaisessa yhteispalvelussa voidaan käsitellä työllistämistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annetun lain 9 §:n mukaisia tietoja työttömästä
henkilöstä:
1) nimi, henkilötunnus ja yhteystiedot;
2) monialaisen yhteispalvelun asiakkuuteen ja monialaisessa yhteispalvelussa asiointiin sekä asioinnin mahdollisesti edellyttämiin erityisjärjestelyihin liittyvät tiedot;
3) koulutusta, työhistoriaa ja ammatillista osaamista koskevat tiedot;
4) sellaiset sosiaalista tilannetta koskevat tiedot, joilla on vaikutusta hänen työllistymiseensä;
5) sellaiset terveydentilaa ja työ- ja toimintakykyä koskevat tiedot ja arviot, joilla on vaikutusta hänen työllistymiseensä ja jotka ovat välttämättömiä palvelujen tarjoamiseksi hänelle;
6) palvelutarvetta koskevat tiedot;
7) monialaista työllistymissuunnitelmaa ja sen toteutumista, seurantaa ja tarkistamista koskevat tiedot.
Lisäksi henkilöasiakkaan neuvonnan kanssa käymät puhelinkeskustelut tallennetaan puhelimitse tapahtuneen asioinnin todentamiseksi sekä palvelun laadun parantamiseksi.
Kaupungilla on salassapitosäännösten estämättä oikeus saada työ- ja elinkeinotoimistolta, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta, kehittämis-
ja hallintokeskukselta sekä työllisyyden edistämisen kuntakokeilussa mukana olevalta kunnalta työvoimapalvelujen toimeenpanon valmistelussa
välttämättömät tiedot työvoimaviranomaiselle siirtyvistä asiakkaista, ei kuitenkaan työvoimapalvelujen asiakastietoja laajemmin kuin asiakkaan
palveluprosessin ja palveluiden jatkuvuuden turvaaminen edellyttää. Kaupunki saa käsitellä kyseisiä tietoja toimeenpanon valmistelussa vain siltä
osin kuin se on toimeenpanon valmistelemiseksi välttämätöntä.
Miten keräämme henkilötietoja?
Henkilötietoja saadaan rekisteriin rekisteröidyltä henkilöltä itseltään ja niitä kertyy rekisteriin eri palvelutilanteissa esimerkiksi henkilöasiakkaan Oma asiointi -palvelussa, puhelimessa, suojatulla sähköpostilla ja käyntiasiointien yhteydessä.
Tietoja saadaan luovutuksina henkilörekistereistä valtion viranomaisilta, Digi- ja väestötietovirastolta, kunnan viranomaiselta, Kansaneläkelaitokselta, työttömyyskassalta, Eläketurvakeskukselta, Työllisyysrahastolta, julkisten työvoimapalvelujen palveluntuottajalta sekä 4 luvun 5 §:ssä tarkoitetun työkokeilun järjestäjältä (julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 12 luvun 6 §:n 1 momentti).
Tietoja työtarjouksiin liittyvistä sekä henkilöön kohdistuvista rekrytointiratkaisuista saadaan työnantajilta.
Kenelle luovutamme henkilötietojasi?
Työnantajille voimme työnhakijasta toimittaa työpaikan täyttämistä varten tarpeellisia tietoja työnhakijan kirjallisella suostumuksella. Työpaikan täyttämistä varten tarpeelliset tiedot ovat julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 13 luvun 9 §:n 2 momentin mukaan:
1) työnhakijan nimi ja yhteystiedot, äidinkieli, muu kielitaito ja kansalaisuus;
2) työnhakijan koulutus ja suorittamat ammatilliset tutkinnot sekä tarpeellisin osin niiden sisältö ja arvosanat;
3) työhistoria työtodistuksesta ilmenevine tietoineen;
4) asevelvollisuuden suorittaminen;
5) erityisosaaminen, työ- ja koulutustoiveet samoin kuin työnhakijan itsensä laatima työnhakuesittely työnantajia varten;
6) työsopimuslain 1 luvun 3 a §:ssä ja merityösopimuslain 1 luvun 4 a §:ssä tarkoitetun määräaikaisen työsopimuksen solmimisedellytysten selvittämiseksi tieto siitä, että henkilö on ollut yhdenjaksoisesti työtön työnhakija edellisen 12 kuukauden ajan.
Työnantajalle voidaan luovuttaa työnhakijan terveydentilaa koskevia tietoja vain, jos työnhakija antaa siihen yksilöidyn kirjallisen suostumuksen ja jos tiedot ovat välttämättömiä avoimen työpaikan tai kyseisen ammattialan erityisten terveydentilavaatimusten täyttämiseksi taikka sellaisen työnhakijan työllistymisen edistämiseksi, jonka vamma tai sairaus vaikeuttaa työllistymistä (julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 13 luvun 9 §:n 3 momentti).
Työnantajalla on myös oikeus tietää, onko entinen työntekijä työnhakijana TE-toimistossa, kun hän toteuttaa työsopimuslain mukaista takaisinottovelvollisuuttaan.
Kokeilualueen kunnalla, TE-toimistolla, Kansaneläkelaitoksella, työttömyyskassoilla sekä ulkomaisilla laitoksilla, joilla on toimivalta käsitellä henkilön työnhakuun ja työttömyysturvaan liittyviä tehtäviä, on keskenään oikeus vaihtaa työnhakuun ja työttömyysturvaan liittyviä tietoja, joilla on vaikutusta henkilön oikeuteen saada työttömyysetuutta (työttömyysturvalain 11 luvun 4 a § sekä 13 luvun 1 ja 3 §, laki sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamista koskevan Euroopan unionin lainsäädännön soveltamisesta).
Asiakastietoja voidaan luovuttaa myös julkisten työvoimapalvelujen tuottajalle ja työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa sovitun työllistymistä tukevan palvelun tuottajalle, jos tiedot ovat palvelun järjestämiseksi välttämättömiä (julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 12 luvun 6 §:n 2 momentti).
Osan asiakastiedoista Kansallisarkisto on määrännyt arkistolain (831/1994) mukaisesti pysyvään säilytykseen. Pysyvään säilytykseen määrätyt tiedot siirretään säilytettäväksi Kansallisarkistoon asiakastietojärjestelmästä poiston jälkeen.
Muille viranomaisille asiakastietoja luovutetaan, jos tietojen luovuttamisesta on säädetty laissa tai tietojen luovuttamiseen on asiakkaan suostumus. Luovutettavan tiedon sisältö määräytyy tietopyynnön tehneen viranomaisen tiedonsaantioikeuden perusteella.
Henkilötietojen käsittelijät
Kaupunki voi ulkoistaa henkilötietojesi käsittelyä ulkopuoliselle järjestelmätoimittajalle tai palveluntarjoajalle erillisellä toimeksiantosopimuksella. Henkilötietojen käsittely tapahtuu tällöin kaupungin puolesta ja lukuun, ja kaupungin määrittämän tarkoituksen toteuttamiseksi. Kaupunki säilyy henkilötietojesi rekisterinpitäjänä. Kaupunki ja palveluntarjoaja vastaavat yhdessä henkilötietojesi käsittelyn asianmukaisuudesta.
Siirretäänkö henkilötietojasi EU- tai ETA-alueen ulkopuolelle?
Helsingin kaupunki varmistaa oletusarvoisesti, että henkilötietojesi käsittely tapahtuu EU- tai ETA-alueella. Kaupungin palveluita tai toimintoja voidaankuitenkin joissakin tapauksissa toteuttaa myös muualla sijaitsevia palveluntarjoajia, palveluja ja palvelimia käyttäen. Tällöin henkilötietojasi saatetaan siirtää myös EU- tai ETA-alueen ulkopuolelle, esimerkiksi Yhdysvaltoihin. Tietosuoja-asetus asettaa tiukat kriteerit henkilötietojen siirrolle sellaisiin maihin, joiden henkilötietojen käsittelyä koskeva lainsäädäntö poikkeaa eurooppalaisen tietosuojalainsäädännön vaatimuksista. Helsingin kaupunki sitoutuu tällöin noudattamaan vaatimuksia henkilötietojen suoja riittävästä tasosta, ja sitouttaa soveltuvin osin käyttämänsä järjestelmätoimittajat ja palveluntarjoajat huolehtimaan vastaavista tietosuojavelvoitteista tietosuojalainsäädännön edellyttämällä tavalla.
Kuinka pitkään säilytämme henkilötietojasi?
Julkisissa työvoimapalveluissa käytettävän asiakastietojärjestelmän asiakastiedot poistetaan neljän vuoden kuluttua asiakkuuden päättymisestä. Tietoja ei kuitenkaan poisteta, jos ne ovat tarpeen säännöksiin perustuvan tehtävän hoitamiseksi tai vireillä olevan asian johdosta. Tallenteet henkilöasiakkaiden neuvonnan kanssa käymistä puhelinkeskusteluista poistetaan kuuden kuukauden kuluttua tallennuksesta. Osan asiakastiedoista Kansallisarkisto on määrännyt arkistolain (831/1994) mukaisesti pysyvään säilytykseen. Pysyvään säilytykseen määrätyt tiedot siirretään säilytettäväksi Kansallisarkistoon asiakastietojärjestelmästä poiston jälkeen. KEHA-keskus vastaa edellä mainitun järjestelmän asiakirjojen sekä Oma asiointi -palvelun kautta toimitettujen asiakirjojen poistamisesta. Helsingin kaupunki on itsenäinen arkistonmuodostaja kuntakokeilun toteutuksen ajan siltä osin, kun kyse ei ole edellä mainittujen järjestelmien sisältämistä tai kautta toimitetuista asiakirjoista. Kaupunki vastaa tehtäviensä yhteydessä sille saapuneiden ja syntyneiden asiakirjojen arkistoinnista arkistolain mukaisesti. Kuntakokeilun aikana kaupungille saapuneiden ja kaupungilla syntyneiden asiakirjojen käsittely ja arkistointi tapahtuvat tiedonohjaussuunnitelman mukaisesti.
Automaattinen päätöksenteko ja profilointi
Emme käytä tietojasi automaattista päätöksentekoa tai profilointia varten.
Oikeutesi liittyen henkilötietojesi käsittelyyn
Rekisteröidyn oikeudet ja niiden toteuttamiseen liittyvät ohjeet löytyvät osoitteesta: https://www.hel.fi/fi/paatoksenteko-ja-hallinto/tietoa-helsingista/tietosuoja-jatiedonhallinta/tietosuoja/rekisteroidyn…
Tietojen tarkastusoikeus (oikeus saada pääsy tietoihin, artikla 15)
Sinulla on oikeus tietää, mitä henkilötietoja sinusta käsitellään ja mitä tietoja sinusta on tallennettu. Kaupunki toimittaa tiedot ilman aiheetonta viivytystä, viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Määräaikaa voidaan tarvittaessa jatkaa enintään kahdella kuukaudella, jos pyyntö on poikkeuksellisen laaja ja monimutkainen. Jos määräaikaa jatketaan, kaupunki ilmoittaa tietojen pyytäjälle asiasta kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta sekä syyt viivästymiselle.
Oikeus tietojen oikaisemiseen (artikla 16)
Sinulla oikeus vaatia, että kaupunki oikaisee sinua koskevat epätarkat ja virheelliset henkilötiedot ilman aiheetonta viivytystä. Lisäksi puutteelliset tiedot on oikeus saada täydennetyiksi. Tietojen mahdollinen puutteellisuus ratkaistaan ottamalla huomioon rekisterin henkilötietojen käsittelyn tarkoitus. Jos kaupunki ei hyväksy henkilön vaatimusta tiedon oikaisemisesta, se antaa asiasta kirjallisen todistuksen, jossa mainitaan syyt, joiden vuoksi vaatimusta ei ole hyväksytty. Samassa yhteydessä kerrotaan mahdollisuudesta tehdä valitus valvontaviranomaiselle ja käyttää muita oikeussuojakeinoja.
Oikeus tulla unohdetuksi (artikla 17)
Oikeutta tietojen poistamiseen ei ole, jos käsittely perustuu kaupungin lakisääteisen velvoitteen noudattamiseen tai jos käsittely tapahtuu yleistä etua koskevan tehtävän suorittamista tai kaupungille kuuluvan julkisen vallan käyttämistä varten. Joissakin poikkeustapauksissa, esimerkiksi jos tietojen käsittely on perustunut henkilön suostumukseen ja henkilö peruuttaa suostumuksensa, on henkilöllä oikeus saada tietonsa poistetuiksi eli tulla unohdetuksi. Jos kaupunki ei hyväksy henkilön vaatimusta tiedon poistamisesta, antaa se asiasta kirjallisen todistuksen, jossa mainitaan syyt, joiden vuoksi vaatimusta ei ole hyväksytty. Samassa yhteydessä kerrotaan mahdollisuudesta tehdä valitus valvontaviranomaiselle ja käyttää muita oikeussuojakeinoja.
Oikeus käsittelyn rajoittamiseen (artikla 18)
Julkisia työvoimapalveluita koskevassa lainsäädännössä on rajoitettu henkilöasiakkaan oikeutta käsittelyn rajoittamiseen. Rekisteröidyllä henkilöasiakkaalla ei ole 18 artiklan mukaista oikeutta rekisterissä olevien tietojen käsittelyn rajoittamiseen. Kyseessä on 23 artiklan mukainen lainsäädäntötoimenpitein tehty erillinen rajoitus rekisteröidyn oikeuksiin. Muilta osin rekisteröidyn oikeuksia sovelletaan normaaliin tapaan.
Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen (artikla 20)
Oikeutta siirtää henkilötietoja järjestelmästä toiseen ei sovelleta silloin, kun käsittely perustuu julkiseen velvoitteeseen. Siksi tämä oikeus ei koske sellaista käsittelyä, joka on tarpeen lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi, yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseksi tai kaupungille kuuluvan julkisen vallan käyttämiseksi. Oikeus siirtää yhdeltä rekisterinpitäjältä toiselle koskee tilanteita, joissa henkilö on itse toimittanut rekisterinpitäjälle omia henkilötietojaan ja niiden käsittely perustuu suostumukseen tai sopimukseen ja käsittely suoritetaan automaattisesti.
Vastustamisoikeus (artikla 21)
Henkilöllä on oikeus henkilökohtaiseen, erityiseen tilanteeseensa perustuen milloin tahansa vastustaa henkilötietojensa käsittelyä, kun käsittely perustuu yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseen tai kaupungille kuuluvan julkisen vallan käyttämiseen. Tässä tapauksessa tietoja voidaan käsitellä edelleen vain, jos käsittelyyn on olemassa huomattavan tärkeä ja perusteltu syy, jonka kaupunki voi osoittaa. Käsittelyä saa jatkaa myös, jos käsittely on tarpeen oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi. Vastustamisoikeutta ei ole, kun henkilötietoja käsitellään muiden käsittelyperusteiden, kuten lakisääteisen velvoitteen noudattamisen, nojalla.
Oikeus tehdä valitus viranomaiselle (artikla 77)
Sinulla on oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, jos katsot, että henkilötietojesi käsittelyssä rikotaan EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (EU) 2016/679. Tämän lisäksi sinulla on oikeus käyttää muita hallinnollisia muutoksenhakukeinoja sekä oikeussuojakeinoja.
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Käyntiosoite: Lintulahdenkuja 4
Postiosoite: PL 800, 00531 Helsinki
Sähköposti: tietosuoja@om.fi
Puhelinvaihde: 029 56 66700
Miten voit ottaa yhteyttä tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä?
Tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä Helsingin työllisyyspalveluiden juristiin (Kaupunginkanslia / Työllisyyspalvelut-yksikkö).
Vastuuhenkilö
Kaupunginkanslia / Elinkeino-osasto / Työllisyysjohtaja.
Kaupunginhallituksen rekisterinpitoon liittyviä vastuita ja tehtäviä kaupunginkansliassa koskevan päätöksen 7.3.2022 § 182 mukaisesti rekisterin vastuuhenkilönä toimii työllisyysjohtaja.
Yhteystiedot
Helsingin kaupunki
Yhteystiedot
Sähköpostiosoite: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite: PL 10 00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero: 09 310 13700
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
KEHA-keskus: tietosuoja.keha@ely-keskus.fi
Tietosuojavastaavan yhteystiedot
Helsingin kaupungin tietosuojavastaava tietosuoja@hel.fi 09 310 1691 (puhelinvaihde)
Tämä tietosuojaseloste on päivitetty 27.8.2024.
Usein kysyttyä
Tietopyynnöt ja tietojesi käsittely