FPA:s distansservice togs i bruk på verksamhetsstället i Östra centrum

I april öppnades FPA:s distansservice för kunderna vid Helsingfors sysselsättningstjänsters verksamhetsställe i Östra centrum.

Tjänsten är öppen från måndag till fredag klockan 9–15. Via distansservicen kan du sköta samma ärenden som på FPA:s serviceställen.

– Kontaktpersonen hänvisar kunden till rummet där tjänsten kan användas och kontrollerar att anslutningen fungerar. Med kundens tillstånd kan våra anställda också vara med på mötet, berättar utvecklingskoordinator Reetta Uusihakala.

Tjänsten riktar sig särskilt till kunder som håller på att integreras, men är öppen för alla verksamhetsställets kunder. 

– En del av våra kunder kan inte läsa och skriva med sitt eget alfabet eller det västerländska alfabetet. Våra kunder kan också ha inlärningssvårigheter eller andra särskilda behov, fortsätter Reetta Uusihakala.

Du behöver inte boka tid till FPA:s distansservice. Det är i allmänhet inte så långa köer till distansservicen, kötiden är som mest ungefär 5–10 minuter. Vid behov ska man boka tolkning för servicen via sysselsättningstjänsterna. Man kan boka tolken via sin kontaktperson.

FPA:s rådgivare kommer till Navigatorn på tisdagar. Navigatorn betjänar personer under 30 år i frågor som rör utbildning, arbete och vardag.

Ytterligare information

FPA:s distansservice